• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Cijfers liegen niet

Cijfers liegen niet

Gebruik cijfers voor je bedrijfsvoering In de horeca doen ondernemers en werknemers veel op gevoel. We meten onze resultaten vaak aan de hand van de gasttevredenheid. Werken met cijfers helpt om een goed en realistisch beeld te krijgen van je resultaten. Cijfers liegen niet. Ze geven de feiten weer. Cijfers hoeven geen rekening te houden met iemands gevoel. Ze helpen je als ondernemer om vooruit te denken. Veel bedrijven in de horeca werken op basis van gevoel en liefde voor het vak. Ondernemers bekijken de cijfers niet of bijna niet. Als er maar een inkomen verdiend wordt, is het al snel goe…

Structuur waar het moet, vrijheid waar het kan

Structuur waar het moet, vrijheid waar het kan

Voorkom voorgeprogrammeerde medewerkers Een horecabedrijf runnen zonder vaste afspraken is onmogelijk. Duidelijkheid werkt. Maar waar trek je de grens? Het is onnodig om alle kernzaken in handleidingen vast te leggen. Geef je medewerkers de vrijheid als het gaat om het uitvoeren van essentiële taken als het bereiden en serveren van gerechten. Voorkom zo dat gastvrijheidsbeleving een plichtmatige bedoening wordt. “Is alles naar wens?” Het is een veelgehoorde zin van medewerkers aan gasten. Wat mij betreft is het een domme en niet-doordachte vraag. Mijn antwoord zou kunnen zijn: ”Nee, want ik…

Houding en gedrag voor kennis en kunde

Houding en gedrag voor kennis en kunde

Werf sollicitanten op basis van houding en gedrag Bij vacatures voor horecapersoneel staan vaak eisen ten aanzien van (specialistische) kennis en vaardigheden. Voorwaarden over houding en gedrag zie je bijna niet. Verder dan ‘harde werker gevraagd’, komen veel ondernemers niet. Maak van houding en gedrag belangrijke selectiecriteria. Je zult zien dat je dan de juiste match vindt die past bij jouw horecabedrijf en teamleden. Iedereen heeft een eigen persoonlijkheid en een gebruiksaanwijzing. Dat betekent ook dat de één beter kan omgaan met bepaalde karaktertrekken dan een ander. Met andere woo…

Waarderen is het nieuwe beoordelen

Waarderen is het nieuwe beoordelen

Het functioneringsgesprek is ouderwets In de dagelijkse horecapraktijk zijn er verschillende manieren voor het beoordelen van je team. Van een aanwijzing of corrigerende opmerking op de werkvloer tot de officiële functionerings- en beoordelingsgesprekken. De laatste manier van beoordelen is niet meer van deze tijd. Het werkt niet bij de huidige generatie van horecawerknemers. Waarderen is daarom het nieuwe beoordelen. Functionerings- en beoordelingsgesprekken gaan altijd over de laatste paar weken. Die liggen vers in het geheugen. De rest van de voorafgaande tijd, weet je vaak niet meer. Ver…

Van controle naar samenwerken

Van controle naar samenwerken

Van controle naar samenwerken Controleren doe je als horecaondernemer om grip te houden. Je ontdekt zo fouten al bijna voordat ze zijn gemaakt. Controle geeft vaak een fijn gevoel. Maar is controle wel zo effectief en levert het niet meer stress op dan duidelijkheid? Monitoren en werknemers laten leren van fouten, werkt meer doeltreffend. Controleren met een doel Er zijn verschillende manieren en redenen om controles uit te voeren. Uiteraard is het belangrijk om bepaalde controles te verrichten. Wat belangrijk is bij het uitvoeren van een controle is het doel hiervan: wat controleer je en m…

Voor elk doel een ander soort gesprek

Voor elk doel een ander soort gesprek

Voor elk doel een ander soort gesprek De horeca is een hectische bedrijfstak. Je weet nooit wanneer het druk of rustig is en als je denkt even tijd te hebben, gebeurt er weer iets onverwachts. Het is daarom belangrijk dat je goed en doeltreffend communiceert. Dit geldt voor de interactie tijdens de operationele werkzaamheden in je horecabedrijf, maar het opzetten van een communicatiestructuur voor geplande momenten is eveneens van vitaal belang. De manager als coach De horecamanager van tegenwoordig is geen autoritaire persoonlijkheid die orders geeft en met stemverheffing corrigeert. De on…

Voor iedere situatie de juiste manager

Voor iedere situatie de juiste manager

Zet voor elke situatie de juiste manager in Een horecaonderneming maakt verschillende fases door. Het opstarten vraagt een een andere manier van werken dan het bedenken en invoeren van een nieuw concept op het moment dat de resultaten teruglopen. Feit is dat iedere fase een andere aanpak nodig heeft en daarmee een ander type manager. 3 type managers Een onderverdeling maken van de verschillende type managers kan op verschillende manieren.  Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Ik kies voor een verdeling in 3 types om te voorkomen  dat je verzandt in versplintering door nuances.    …

(Laten) doen wat je leuk vindt

(Laten) doen wat je leuk vindt

Laat medewerkers zelf hun takenpakket samenstellen Plezier in het werk, een goede sfeer, oprechte aandacht voor mensen en eindeloze ontplooiingsmogelijkheden. Deze dingen zorgen er niet alleen voor dat de productiviteit omhoog gaat maar ook dat het ziekteverzuim daalt en de resultaten verbeteren.    Het maakt jouw horecabedrijf of -organisatie bovendien interessant voor medewerkers om er te blijven werken (minder verloop) of om er te willen werken (meer sollicitanten). Als je jouw medewerkers (deels) hun persoonlijke takenpakket laat samenstellen, doen zij vaker wat dat ze leuk vinden. Hoe…

Van functie naar rol

Van functie naar rol

Laat traditionele functie-omschrijvingen los Je hebt in jouw horecabedrijf een waanzinnig creatieve kok. Hij is gepassioneerd, kritisch en geliefd bij zijn collega’s. Maar hij heeft wel dyscalculie: moeite met rekenen en cijfermatige analyses.    Op een dag gaat jouw chef-kok die bijna 40 jaar bij jou heeft gewerkt, met pensioen. Je gunt het hem van harte, maar voor je horecabedrijf is dit lastig. Iemand die zo lang leiding heeft gegeven aan jouw horecakeuken, vervang je niet zomaar.   Gelukkig heb je die creatieve kok in de keuken staan die alles in zich heeft om dit gat op te vangen, m…

Van afdeling naar werkplek

Van afdeling naar werkplek

Denk vanuit je werkplek bij het verdelen van taken Hoe kleiner een opdracht is, hoe duidelijker deze overkomt. Als je tegen iemand zegt “Ik wil dat je de hele keuken schoonmaakt”, is dat veelomvattend. Zeg je: “Ik wil dat je de laden van de koude kant en de keukenvloer schoonmaakt,” is dat al een stuk concreter. Zo zou je ook naar een afdeling in je horecabedrijf kunnen kijken. Neem een restaurant als voorbeeld. In veel gevallen is deze ingedeeld in de afdelingen keuken, bediening en afwas (hoewel deze laatste vaak ook onder de keuken valt). Deel de afdeling op Als je de afdeli…