• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Houding en gedrag voor kennis en kunde

Gepubliceerd op: 05-12-2020

Werf sollicitanten op basis van houding en gedrag

Bij vacatures voor horecapersoneel staan vaak eisen ten aanzien van (specialistische) kennis en vaardigheden. Voorwaarden over houding en gedrag zie je bijna niet. Verder dan ‘harde werker gevraagd’, komen veel ondernemers niet. Maak van houding en gedrag belangrijke selectiecriteria. Je zult zien dat je dan de juiste match vindt die past bij jouw horecabedrijf en teamleden. Iedereen heeft een eigen persoonlijkheid en een gebruiksaanwijzing. Dat betekent ook dat de één beter kan omgaan met bepaalde karaktertrekken dan een ander. Met andere woorden: sommige mensen passen beter bij elkaar dan anderen. Dit geldt niet alleen privé, maar zeker ook in de werksfeer.

Houding en gedrag aanpassen

Veel mensen kunnen hun houding en gedrag in sommige gevallen aanpassen aan de situatie, maar zelfs met deze flexibiliteit zijn mensen nog steeds enorm verschillend. Als je een stap verder gaat dan het inspelen op een situatie, ga je je houding en gedrag aanpassen om te voldoen aan verwachtingen. Dit is het punt dat iemand steeds verder van zichzelf gaat afstaan. Dan wordt het meer toneelspelen; je bent niet jezelf en dus nep. Vroeg of laat val je door de mand of, en dat is misschien nog wel erger, je gaat eraan onderdoor omdat je voortdurend op je tenen loopt.

Het aanpassen van houding en gedrag is dus mogelijk, maar het is veel moeilijker dan het vergaren van kennis en/of het leren van vaardigheden. Uit onderzoeken blijkt dat het aanpassen van gedrag totdat dit een automatisme wordt, gemiddeld 66 dagen duurt. Maar kijk uit: een automatisme is en blijft iets anders dan een persoonlijke eigenschap / karaktertrek.

Het is prima om soms eigenschappen af te leren of juist aan te leren, maar sla daarin niet door.

‘Blijf zo dicht mogelijk bij je natuurlijke persoonlijkheid’

Kennis versus behoefte

Laten we er geen doekjes om winden, kennis en vaardigheden zijn goud waard. Het is misschien wel één van de leukste dingen in de horeca: het gebruiken van je kennis en vaardigheden. Dit geeft je een trots gevoel. Daarbij is het van belang dat jouw kennis en vaardigheden aansluiten bij de behoefte daaraan. Als jij veel kennis hebt van cognac en het horecabedrijf waar je werkt heeft dit niet in het drankenassortiment, is die kennis nutteloos.

Dit geldt ook voor vaardigheden. Als ik een meester ben in tafel-bereidingen en ik ga werken in een broodjeszaak, heb ik helemaal niks aan die vaardigheden en zit daar dus geen waarde aan. Het aan- of afleren van houding en gedrag, als je dat al zou willen, kost veel tijd en energie. Daarom moet je je afvragen wat het resultaat daarvan is.
Het vergroten van je kennis en/of aanleren van vaardigheden daarentegen gaat veel sneller en makkelijker.

Dit is niet ongelimiteerd en het is niet zo dat je hier geen energie in moet steken, maar onderzoeken tonen wel aan dat het aanleren van kennis en vaardigheden minder inspanning vergt, dan het veranderen van houding en gedrag.

Houding en gedrag als selectiecriteria

Op basis van de kennis en uitleg hierboven begrijp je misschien dat je bij het samenstellen van het personeelsbestand van het bedrijf niet alleen kijkt naar de kennis en kunde van personen, maar zeker ook naar de juiste persoonlijkheid en karaktereigenschappen .

Hoe vaak heb je zelf niet meegemaakt dat een collega niet in het team past, niet uit de verf komt of de verwachtingen niet waarmaakt? Het is te makkelijk om de redenen hiervan altijd bij persoonlijkheid neer te leggen, maar in veel gevallen zal het absoluut meespelen.

Het is dus lang niet altijd zo dat de sollicitant met de meeste kennis, vaardigheden en ervaring, het beste past bij jouw bedrijf. De samenstelling van je overige teamleden (collega’s) is hierbij een belangrijke factor. Naast een match van persoonlijkheden in een team, moet er een match zijn met het bedrijf; de missie, visie, kernwaarden en bedrijfsvoering. Deze moeten aansluiten bij het karakter van de persoon.

Kortom: als je vacatures uitzet en je sollicitanten beoordeelt, maak dan van houding en gedrag belangrijke selectiecriteria.

 

Deel dit artikel