• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

(Laten) doen wat je leuk vindt

Gepubliceerd op: 21-10-2020

Laat medewerkers zelf hun takenpakket samenstellen

Plezier in het werk, een goede sfeer, oprechte aandacht voor mensen en eindeloze ontplooiingsmogelijkheden. Deze dingen zorgen er niet alleen voor dat de productiviteit omhoog gaat maar ook dat het ziekteverzuim daalt en de resultaten verbeteren. 
 
Het maakt jouw horecabedrijf of -organisatie bovendien interessant voor medewerkers om er te blijven werken (minder verloop) of om er te willen werken (meer sollicitanten). Als je jouw medewerkers (deels) hun persoonlijke takenpakket laat samenstellen, doen zij vaker wat dat ze leuk vinden. Hoe mooi is dat?

Voeg persoonlijke taken toe

Nu je inmiddels weet wat voor soorten taken er zijn en je deze taken van de (ver)oude(rde) functieprofielen ingedeeld hebt in kerntaken, persoonlijke taken en incidentele taken, is de volgende stap dat iedereen vorm mag geven aan zijn of haar takenpakket .
  1. Iedere werknemer heeft een vast pakket aan taken. Dit zijn de kerntaken die horen bij de rol waar je iemand voor hebt aangenomen. 
  2. Laat je medewerkers vervolgens een aantal persoonlijke taken toevoegen aan dit profiel. Dit hoeven niet per se taken te zijn die horen bij het dagelijkse werk, maar moeten wel aansluiten bij zijn of haar interesses, kwaliteiten en wensen. 
  3. Tot slot kun je een aantal incidentele taken toevoegen aan dit profiel. Deze moeten wel weer aansluiten bij de persoonlijkheid van de werknemer.

 

 

Deze structuur ziet er als volgt uit:

        1. Kernrol
          Een kernrol is een set met taken en verantwoordelijkheden die bij een vaste rol hoort en niet uit te voeren is door iemand anders.

        2. Persoonlijke rol
          Een persoonlijke rol is een set met taken en verantwoordelijkheden die passen bij de kennis, vaardigheden en persoonlijke interesses van een persoon.

        3. Incidentele rol
          Een incidentele rol is een set met taken en verantwoordelijkheden die in voorkomende gevallen door iemand uit te voeren is.
Met deze informatie ga je aan de slag met het opstellen van bedrijfsrollen voor je werknemers. Leg dit schriftelijk vast, dat schept duidelijkheid.

Kanttekening

Hierbij wil ik nog wel een kleine kanttekening maken. Als je bij het samenstellen van de rollen, de taken volledig loslaat en iedereen alleen doet wat hij of zij leuk vindt, blijven er beslist werkzaamheden over die niet worden uitgevoerd. Uiteraard zijn deze taken van belang. Verdeel ze in overleg met het hele team en houd daarbij zoveel mogelijk rekening met persoonlijke voorkeuren.

 

 

Deel dit artikel