• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Zo werken zelfsturende teams in de horecapraktijk

Gepubliceerd op: 11-05-2020

De teams zijn ingericht, de doelen zijn besproken dus het is tijd om aan het werk te gaan. Maar hoe ga je er nou voor zorgen dat alle teamleden, naast hun werkzaamheden binnen hun ’standaard’ rol/functie aan hun teamdoel werken zonder de overige teamleden over te slaan. Hier is een goed doordachte werkwijze voor nodig. Lees hier hoe je dat aanpakt.

Deel informatie

Het delen van informatie, het bespreken van vorderingen en het evalueren van eerdere keuzes is een belangrijk onderdeel bij het werken met zelfsturende teams. Het is essentieel dat alle teamleden op ieder moment op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen.

Betrek iedereen erbij

Welke communicatiemethode je hiervoor gebruikt, is niet belangrijk. Je kunt kiezen voor een periodiek overlegmoment, een groepsapp of een directe manier van communiceren. Er is geen goed of fout, zolang je er maar voor zorgt dat alle teamleden in een continu proces zijn betrokken en gehoord worden. Het belangrijkste is dat alle teamleden bij iedere actie betrokken zijn en dat ieders stem even groot is.

Evalueer teamresultaten

Daarom is het evalueren van teamresultaten afhankelijk van het gekoppelde stuurcijfer, van groot belang. Werk hiervoor met aan de doelen gekoppelde stuurcijfers: Key Performance Indicators (KPI’s). Ieder stuurcijfer heeft haar eigen meetmoment.

Stimuleer de verkoop

Een voorbeeld van een KPI is de tevredenheid van het personeel. Dit is niet per uur te meten: hiervoor moet je een langere periode nemen. De gemiddelde besteding per gast is juist wel per uur te meten. Hier kun je dus snel op inspringen met acties en oplossingen. Denk bijvoorbeeld aan het stimuleren van de verkoop van een mandje brood met kruidenboter bij het opnemen van het eerste drankje.

Meet personeelstevredenheid

Het feit dat de KPI personeelstevredenheid niet per uur te meten valt, neemt niet weg dat er niet op eenzelfde manier te werken is als bij bovenstaand voorbeeld met betrekking tot de gemiddelde besteding.

Laten we het bedieningsteam in twee typen medewerkers indelen. De een floreert bij extreme drukte en verzet veel werk maar is niet geschikt om op kleine details te letten. De ander kan ook hard werken, maar is minder productief. De laatstgenoemde collega zorgt wel voor een extra hospitality-beleving bij de gast en verkoopt en passant nog twee glazen wijn extra.

Als je dit weet, zorg er dan in het rooster voor dat iedereen doet waar en wanneer hij  als persoon het beste tot zijn recht komt. Dit zal de tevredenheid bij de teamleden vergroten.

 

 

Teams en hun KPI’s

Waar het ene team een beslissing neemt, kan dit gevolgen hebben voor de doelen van een ander team. Als bijvoorbeeld het team dat aan de gasttevredenheid werkt bepaalt dat het aantal gasten op een zaterdagavond omlaag moet omdat de extreme drukte zorgt voor een minder goede gastbeleving, heeft dit onder andere invloed op de teams die werken aan KPI ‘omzet’ en KPI ‘aantal gasten’.

Overleg

Om te zorgen dat de verschillende teams begrip hebben voor elkaars beslissingen en toch blijven werken aan hun doelstellingen, is het dus van belang dat ze hier goed over overleggen.

De oplossing in dit voorbeeld zou zijn dat het marketingteam werkt aan de promotie van de rustige dinsdagmiddag. Als daar het aantal gasten vermeerdert met het aantal gasten dat op zaterdagavond de deur wordt gewezen, en de gemiddelde besteding is hetzelfde of hoger, dan halen de drie teams hun doelen.

Commitment

Vooraf is het daarom echt van zeer groot belang dat je, bij het overwegen van een beslissing, goed bedenkt welke gevolgen dit heeft en welke teams hier effect op hebben. Op het moment dat een team haar doelstelling formuleert en deze past geheel binnen de bedrijfsdoelstellingen, missie en visie van het bedrijf, gaat het team een commitment aan.

Het is niet zo dat een team op basis van gokken en blufpoker maar wat zegt en dan maar hoopt dat het goed komt. Zodra dit commitment is vastgelegd, heeft het team een verantwoording: het behalen van de afgesproken doelen.

Successen vieren

Als een team deze vastgestelde doelen bereikt, is het wenselijk dat er vanuit het management / directie van het horecabedrijf een oprechte blijk van waardering is. Behaalde successen moet je daarom vieren.

Contact

Als gastvrijheidscoach help ik horeca ondernemers bij het efficiënt werken met zelfsturende teams in de horecapraktijk. Heb je hulp of adviesnodig? Neem contact met me op. Bel of app mij op 0638512686 of stuur een e-mail naar info@cs-hospitality.nl.

Voor meer informatie over het werken met zelfsturende teams kan je kijken op deze website.

 

Deel dit artikel