• darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg
  • darkblurbg

Het is coronatijd en door .....

Sommige bedrijven draaien goed, andere doen het minder. In welke situatie je ook zit, we hebben één ding gemeen; het zijn onzekere tijden. Hieronder de afwegingen en beslissingen die ik gemaakt heb.

Ga ik mijn prijzen aanpassen?

Waar we het momenteel allemaal moeilijk hebben vind ik het logisch om die pijn te verdelen. Om deze reden heb ik besloten om mijn prijzen te halveren. Dit betekent dat ik, afhankelijk van het soort opdrachten, al vanaf € 20,- ex. btw. per uur in te huren ben.

Ga ik mijn betalingsbeleid aanpassen?

Wat kan je per maand kwijt? Wat heb ik per maand nodig? Welke zekerheden zijn er en welke diensten worden er afgenomen? Aan de hand van deze vragen komen we samen tot goede afspraken waar we beiden blij van worden.

Ga ik mijn bedrijfsformule aanpassen?

Ik heb besloten om een aantal bestaande trajecten aan te gaan bieden in kortere opgeknipte diensten die voor ieder horecabedrijf een meerwaarde betekent op zowel korte als lange termijn.

Duurzaam geld verdienen

Veel te vaak zijn horeca ondernemers bezig met zaken waar ze helemaal geen zin hebben, maar moeten doen omdat "dat bij het ondernemen hoort". Een horeca ondernemer is het liefst bezig met het verwennen van gasten. Het zou dus enorm helpen als er gezorgd kan worden dat de "overige" werkzaamheden zo min mogelijk tijd kosten. Dit bereik je door hier duidelijke afspraken over te maken en deze in een structuur te zetten.

Hieronder heb ik een aantal voorbeelden van diensten beschreven die zorgen voor duidelijkheid en structuur binnen je bedrijf.

Opstellen missie, visie en kernwaarden

Het in kaart brengen en opschrijven van de missie, visie en kernwaarden is belangrijk om al je huidige en toekomstige werkzaamheden en beslissingen aan te kunnen staven. Daarnaast zet het je aan het denken over je huidige bedrijfsvoering.

Uiteraard is het opstellen van de missie, visie en kernwaarden een traject die samen met de ondernemer doorlopen moet worden.

Uit ervaring weet ik dat dit soms lastige processen zijn, maar door te brainstormen en mijn coaching kom je tot een duidelijk pakket waar je de komende jaren mee vooruit kan.

Voor het opstellen van missie, visie en kernwaarden trek ik zo'n 20 uur uit. Dit komt dus neer op een investering van € 500,-

Opstellen HRM processen

De meeste horeca ondernemers vinden het niet leuk om bezig te zijn met personeelszaken. Denk aan werving en selectie, on boarding, contractbeheer, disciplinaire maatregelen, roosteren, werkurenregistratie, gesprekkenstructuur en ziek en beter. Toch is het enorm belangrijk om hier goed mee om te gaan. 

Juist door verschillende HRM processen in structuur te zetten hoef je in de toekomst minder bezig te zijn met deze werkzaamheden.
Alle stappen per proces zijn doordacht en beschreven, alle communicatie staat in concepten al klaar en alle werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn verdeeld.

Voor het opstellen van alle eerder genoemde processen ga ik uit van zo'n 15 uur per proces. Dit betekent een investering van € 375,- ex. btw.

Social Media plan

Wanneer post je wat voor informatie? Door hier structuur in aan te brengen en een agenda voor aan te leggen hoef je nooit meer te bedenken wat je gaat posten en wanneer.

We kennen vaste items welke periodiek gedeeld kunnen worden met je volgers, maar we kunnen ook werken aan "wat als ...." momenten. Denk hierbij aan "Wat als de maandag lunch omzet ineens minder wordt?" of "Wat als een bepaald gerecht veel wordt besteld?"

Samen maken we een selectie aan onderwerpen waarover gepost kan worden en vervolgens maken we hier een planning voor.

Voor het brengen van structuur in je social media uitingen op social media trek ik zo'n 10 uur uit. Dit komt dus neer op een investering van € 250,- ex. btw.

Opstellen van budgetten en prognoses

Ook, of misschien wel juist, in onzekere tijden is het belangrijk om budgetten en prognoses op te stellen.

  • Welke inkomsten verwacht je?
  • Wat zijn de vaste kosten?
  • Wat zijn de variabele kosten?
  • Welke financiële ruimte is er wel of niet?
  • Enz.

Dit zijn enkele vragen die van belang zijn bij het ondernemen. 

Door het opstellen en bijsturen van budgetten en prognoses heb je continu inzicht in je situatie en kan je bijsturen waar nodig.

Voor het opstellen van budgetten en prognoses is, afhankelijk van de grootte van het bedrijf, tussen 10 en 40 uur nodig. Dit kan dus al voor € 250,- ex. btw, maar dan heb je wel een format waar je jaren mee voort kan.

Structuur in registratie en rapportage

Waar je met budgetten en prognoses kijkt naar de toekomst, zijn registraties en rapportages nodig om je behaalde resultaten in kaart te brengen.

Maar waar het echt interessant wordt is als je je cijfers kunt gebruiken om te voorspellen wat er gaat gebeuren. Dat maakt het opstellen van budgetten en prognoses ook weer makkelijker.

Het geeft je echt een continu inzicht in je gehele bedrijfsvoering

Op deze manier kan je heel efficiënt inkopen, roosteren en andere beslissingen nemen.

Afhankelijk van het aantal beschikbare cijfers en de grootte van het bedrijf is het opzetten van een structuur voor registraties en rapportages al mogelijk vanaf 15 uur. Al vanaf € 375,- kan je dus een goed werkend systeem hebben voor nu en de toekomst.

Structuur in operationele processen

Operationele processen zijn er in overvloed en niet alle processen wil je vastleggen. Echter, een aantal processen zijn juist heel erg belangrijk om vast te leggen. Zo heb je de handvatten om bepaalde werkzaamheden altijd hetzelfde te doen.

  • Customer Journey (van vindbaarheid op internet tot after-sales)
  • Bepalen prijsbeleid
  • Inkoopproces
  • HACCP
  • Waste, breuk en Eigen Verbruik
  • Opruimen en schoonmaken
  • Klachtenbehandeling
  • Reserveringen
  • Enz.

Hierboven staan enkele operationele processen die van belang zijn om vast te leggen. Uiteraard is dit een kleine greep en kent ieder bedrijf andere processen. Samen werken we aan één of meerdere processen. Het overleggen, vastleggen en invoeren van processen kan al vanaf 5 uur (€ 125,-) per proces.

Digitalisering

Het digitaliseren van horecabedrijven is een snel groeiende trend. Het zorgt voor veel inzichten en minder handmatige verwerking van gegevens.

  • Reserveringen
  • Voorraad
  • Verkoopprijscalculatie
  • Menu engineering
  • Roosteren
  • Enz.

Dit zijn enkele voorbeelden van mogelijke digitaliseringen.

Het is van groot belang dat systemen optimaal en gericht op jouw bedrijfsvoering worden ingericht en onderhouden.

Ik kan dit zowel incidenteel als in abonnementsvorm voor jouw uit handen nemen. In abonnementsvorm kan dit al voor € 39,- per maand. Neem contact op voor een vrijblijvende offerte.

Voorraadbeheer