3 Periodieke gesprekstypen
De naam zegt het al; dit zijn gesprekken die je in een bepaald tijdsbestek voert.
Ik onderscheid de volgende 3:
1. Coachingsgesprek
Het doel van een coachingsgesprek is het op informele wijze bespreken van zaken waar de collega
zich mee bezig houdt. Dit kunnen zowel privé- als werkgerelateerde onderwerpen zijn. Het gaat hierbij dus vooral om aandacht voor je teamlid. Deze coachingsgesprekken voer je elke 4 weken.
Ieder gesprek begint waar het vorige is geëindigd. Het is dus belangrijk dat je een gespreksverslag maakt en eventuele afspraken vastgelegt.
2. Functioneringsgesprek
Het bespreken van het algemene functioneren van een teamlid en het stellen van doelen en deadlines is het doel van een functioneringsgesprek.
Tijdens dit gesprek kun je een POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) maken.
Een functioneringsgesprek houd je 1x per jaar. Als basis voor dit gesprek, gebruik je de (verslagen van decoachingsgesprekken.
3. Beoordelingsgesprek
Met een beoordelingsgesprek probeer je om het functioneren, de prestatie en de motivatie van je

collega te verbeteren. Daarnaast is het optimaal benutten van de capaciteiten van je collega en - last but not least - het formuleren van arbeidsvoorwaardelijke beslissingen onderwerp van het gesprek.
Dat kan bijvoorbeeld het krijgen van salarisverhoging zijn.
Een beoordelingsgesprek houd je 1x per jaar. Als basis voor dit gesprek gebruik je de verslagen van de coachingsgesprekken, het functioneringsgesprek en eventuele correctiegesprekken.
3 Incidentele gesprekstypen
Naast periodieke heb je 3 gesprekken op incidentele basis. Zoals:
1. Correctiegesprek
Tijdens een correctiegesprek spreek je een collega aan op het uitvoeren van 1 of meerdere taken die niet naar behoren worden uitgevoerd. Het overtreden van regels of het niet hanteren van het juiste gedrag, kan ook leiden tot een correctiegesprek. Uit een correctiegesprek kunnen disciplinaire maatregelen volgen.
2. Slechtnieuwsgesprek
Tijdens een slechtnieuwsgesprek krijgt een collega te horen dat er maatregel-en worden genomen naar aanleiding van gedrag of het niet naar behoren uitvoeren van werkzaamheden. Het kan zijn dat maatregelen andere redenen hebben zoals bijvoorbeeld de financiële situatie van het bedrijf of strategische keuzes binnende bedrijfsvoering.
3. Exitgesprek
In een exitgesprek - ook wel exitinterview – sta je stil bij het aanstaande vertrek van je werknemer. Het geeft je de mogelijkheid om waardevolle feedback te verzamelen, ongewenst (hoog) verloop in de nabije toekomst te voorkomen en om op een prettige manier uit elkaar te gaan want wellicht zie je elkaar ooit weer eens terug.
Wees consequent
Niet alle gesprekken zijn even leuk of makkelijk. Het belangrijkste is om duidelijk en eerlijk te zijn. En wees consequent!